Incasso Een incassotraject met klantbehoud: Dit is dé manier!

We horen het u denken: ik hoef geen wanbetalers als klant, dus waarom zou ik moeite doen om die klanten te behouden? Nou, omdat diezelfde klant misschien volgend jaar wel je grootste afnemer is en dan weer op tijd kan betalen… Ga daarom voor een incassotraject mét klantbehoud. Dit is dé manier!


1. Toon begrip

De meeste debiteuren betalen uw rekening niet, omdat er op een bepaald moment gewoon niet toe in staat zijn. De liquide middelen ontbreken en er zijn even geen directe mogelijkheden om extra geldmiddelen te verkrijgen. Het heeft dan geen zin om met de botte bijl te gaan hakken. Toon begrip voor de situatie.

2. Ga in gesprek

Ga de dialoog aan met uw debiteur, zonder dat emoties de verhoudingen vertroebelt. Leg uit waarom u een incassobureau inschakelt en dat deze een oplossing zoekt die zowel voor uw debiteur als uzelf het beste is.

3. Hanteer een strategische aanpak

Bepaal met uw incassobureau vooraf een duidelijk aanpak. Kies de strategie die past bij de situatie en laat deze gericht uitvoeren. Zo laat u zich niet leiden door emoties en merkt uw debiteur dat u voor een professionele aanpak kiest. Zo blijft de kans op een negatieve ervaring zo klein mogelijk.

4. Kies voor realisme

Bepaal gedurende het incassotraject in overleg met uw incassobureau wat een realistisch scenario is om uw factuur alsnog betaald te krijgen. Wanneer er niets te vorderen valt, is een betalingsovereenkomst misschien een betere optie. Door uw debiteur deze aan te bieden, laat u zien dat er zelfs na een geschil met u te praten valt. Zodra de financiële situatie het wel toelaat, zal uw debiteur sneller geneigd zijn zaken met u te blijven doen.

5. Blijf communiceren

De meeste bedrijven stoppen om met debiteuren te communiceren, zodra en incassotraject start. Doe juist het omgekeerd. Een incassotraject is ook voor uw debiteur een negatieve ervaring. Door uw incassobureau namens u zakelijk te laten communiceren met uw debiteur draagt u zonder emotie bij aan een oplossing. Zonder de klanttevredenheid geweld aan te doen.

Schakel KCF in

KCF staat deze sociale manier van incasseren voor. U kunt immers alleen groeien al u uw bestaande klanten behoudt. En dat doet u door ze klantvriendelijk en servicegericht te benaderen. Ook bij een betalingsachterstand. Meer weten over onze werkwijze? Neem vrijblijvend contact met ons op.

Meer info over incasso?
Vraag het onze specialis - KCF Credit Management

Meer weten? Neem contact op met Martin

We gaan veilig en zorgvuldig met uw gegevens om. Meer hierover in onze privacyverklaring »
Een ogenblik geduld…

Blogs Handvatten voor uw dagelijkse praktijk!

Als het om het beschermen en maximaliseren van uw werkkapitaal gaat, delen we graag onze kennis. Met tips, tricks, updates en nieuws geven we u handvatten voor uw dagelijkse creditmanagement-praktijk.

Lees onze blogs

Contact Mogen we u ook meer kennis, tijd en geld bezorgen?

Bezoek:
Aagje Dekenstraat 53
8023 BZ Zwolle
Bel: +31 (0)38 - 385 18 60
Mail: info@kcf.nl
Volg:
>

Nieuwsbrief Ontvang tips, tricks, updates en nieuws

Laat u elk kwartaal informeren over het beschermen en maximaliseren van uw werkkapitaal.

arrow-down arrow-left arrow-right dienst-werkkapitaal-optimalisatie dienst-klantacceptatie dienst-order-to-cash-procesanalyse dienst-service-overeenkomst dienst-debiteurenbeleid-uitvoering dienst-incasso facebook kernwaardes linkedin twitter