Uitvoeren van debiteurenbeleid Wij krijgen uw facturen betaald door uw debiteuren te helpen!

Hogere winst, betere cashflow, meer liquide middelen, extra ruimte voor investeringen en een positief bedrijfsimago. Laat ons uw debiteurenbeleid uitvoeren en we zorgen ervoor! Hoe? Door het uw debiteuren zo eenvoudig en duidelijk mogelijk te maken hoe rekeningen te betalen. Dat begint met het intern structureren van uw aanpak. We brengen in kaart wat uw organisatie nu doet om facturen betaald te krijgen, wat daarvan het doel is en wat het in de praktijk daadwerkelijk voor effect heeft. Vervolgens stellen we verbeteringen voor en werken deze uit in heldere procedures en acties. Zo helpen we uw debiteur door u te helpen.

Stap 1: We maken u en uw medewerkers nog bewuster van debiteurenbeheerbelang

U doet er alles aan om scherp in te kopen en met maximale winst te verkopen. Maar wat hebben die inspanningen voor zin als u in de laatste fase van uw verkoopproces (de betaling) alsnog geld verliest? Niet voor niets ontstaan meer dan de helft van de faillissementen door slecht of ongestructureerd debiteurenbeheer... Dit geeft direct het belang ervan weer.  Wij willen u en uw medewerkers er in een eerste kennismaking op wijzen dat debiteurenbeheer veel meer is dan klanten aansporen om te betalen. Het is namelijk een effectieve manier om de financiële (liquiditeit)positie van uw bedrijf te versterken. Zo kunt u makkelijker uw rekeningen betalen en ruimte creëren om de ambities te financieren die u met uw onderneming heeft.

Stap 2: We onderzoeken of u grip heeft op uw cashflow

Het structureren en organiseren van uw debiteurenbeheer zorgt ervoor dat u grip krijgt op uw cashflow. We onderzoeken de opbouw van uw debiteurenportefeuille. Hoe is de verspreiding van het debiteurenrisico? Is er één grote klant die eigenlijk zorgt voor een groot deel van de liquiditeit? Ook inventariseren we wat uw bedrijf nu doet om openstaande vorderingen te innen. We brengen in kaart welke renteverliezen en financiële risico’s dat met zich meebrengt, met welk doel uw medewerkers communiceren met uw debiteuren en wat hun huidige aanpak daadwerkelijk voor uitwerking heeft. En misschien wel het belangrijkste: of de reden van een non-betaling niet al veer eerder in het facturatieproces zit.

Stap 3: We stellen een draaiboek voor u op

We stellen voor hoe het beter kan. In een draaiboek vertellen we helder welke procedures op papier moeten komen, welke acties daarbij horen en wat de gevolgen en voordelen daarvan zijn. In ons draaiboek is volop aandacht voor de meest essentiële onderdelen voor goed debiteurenbeheer:

  • Scannen en monitoren van debiteuren op kredietrisico’s
  • Onderhouden van debiteurenrelaties
  • Tijdig vaststellen van risico’s die het betaalgedrag van debiteuren beïnvloeden
  • Een bedrijfsbreed gedragen klachtenmanagementbeleid
  • Tijdig signaleren van achterstallige betalingen
  • Anticiperen op redenen van non-betaling  
  • Structureel opvolgen van betalingsachterstanden

Stap 4: We begeleiden uw debiteurenbeheerders

Natuurlijk helpen we u graag bij de uitvoering van het opgestelde debiteurenbeheer. Wij kunnen deze creditmanagementtaak geheel of gedeeltelijk van u overnemen. Zo kort of lang u maar wenst. En als u het debiteurenbeheer zelf wilt en kunt blijven doen, dan delen we onze kennis om uw bedrijf meer financiële slagkracht te geven. We leggen uit hoe u de opgestelde structuur implementeert in uw bedrijf. Waarbij we u adviseren om van debiteurenbeheer een hoofdtaak voor een of meerdere medewerkers te maken in plaats van een werkzaamheid die zij erbij doen. We verzorgen trainingen om hen aan de juiste competenties en inzichten te helpen voor het onderhouden van een goede relatie met uw debiteuren. Belangrijke aandachtspunten om alle kennis voor een gezond debiteurenbeheer in huis te krijgen zijn:

  • Omgang met uw creditmanagementsoftware
  • Professioneel behandelen van klachten
  • Opstellen van een juiste aanmaning of herinneringsbrief
  • Succesvol voeren van een telefonisch incassogesprek

Stap 5: We implementeren onze software (optioneel)

We hebben ons eigen unieke softwarepakket ontwikkeld: Debiweb. Dit biedt u het overzicht waar gezond debiteurenbeheer mee begint. Want u zult met ons pakket altijd op het juiste moment de juiste actie ondernemen. We bieden u onze creditmanagementsoftware alleen aan als het echt de juiste oplossing is voor uw bedrijf. Uiteraard zorgen wij in dat geval voor de technische realisatie en de training van uw medewerkers om het programma te beheersen.

De voordelen van ons softwarepakket:

  • Belacties, aanmaningen en herinneringsbrieven worden voor u klaargezet
  • Dankzij verstuurwaarschuwingen reageert u altijd op tijd en beperkt u renteverlies
  • Synchronisatie met uw boekhoudprogramma voorkomt dubbele invoer
  • In een handomdraai maakt u van gewenste specificaties een rapportage
  • Ziekte of vakanties van medewerkers leveren geen vertraging meer op
  • Een internetverbinding is al genoeg om overal met ons systeem te kunnen werken
  • Onze specialisten hebben de mogelijkheid op afstand meekijken als u dat wenst
Dankzij KCF blijft onze liquiditeit goed

Dirk Beens, financieel controller Beens Groep

Lees de volledige referentie
Vraag het onze specialis - KCF Credit Management

Meer weten? Neem contact op met Martin

Binnen KCF is Martin Kombrink uw eerste aanspreekpunt. Hij staat voor u klaar als u meer wilt weten over het uitvoeren van debiteurenbeleid en brengt u graag in contact met onze specialisten.

We gaan veilig en zorgvuldig met uw gegevens om. Meer hierover in onze privacyverklaring »
Een ogenblik geduld…

Analyseren van order to cash-proces Wij lichten alle geldstromen binnen uw bedrijf door!

We helpen om uw bedrijf maximaal financieel voordeel te laten behalen. Omdat we alle processen rond uw geldstromen analyseren en met optimalisatievoorstellen komen om deze efficiënter en doelgerichter voor uw bedrijf te laten werken. Kortere doorlooptijden, procesdigitalisering, teamontwikkeling, hogere productiviteit, lagere kosten. Het kunnen allemaal resultaten zijn van een hoogwaardig creditmanagement-beleid, dat zich door procesoptimalisatie zowel in voor- als tegenspoed uitbetaald.

Werkkapitaal-optimalisatie - Service overeenkomst

Blogs Handvatten voor uw dagelijkse praktijk!

Als het om het beschermen en maximaliseren van uw werkkapitaal gaat, delen we graag onze kennis. Met tips, tricks, updates en nieuws geven we u handvatten voor uw dagelijkse creditmanagement-praktijk.

Lees onze blogs

Contact Mogen we u ook meer kennis, tijd en geld bezorgen?

Bezoek:
Aagje Dekenstraat 53
8023 BZ Zwolle
Bel: +31 (0)38 - 385 18 60
Mail: info@kcf.nl
Volg:
>

Nieuwsbrief Ontvang tips, tricks, updates en nieuws

Laat u elk kwartaal informeren over het beschermen en maximaliseren van uw werkkapitaal.

arrow-down arrow-left arrow-right dienst-werkkapitaal-optimalisatie dienst-klantacceptatie dienst-order-to-cash-procesanalyse dienst-service-overeenkomst dienst-debiteurenbeleid-uitvoering dienst-incasso facebook kernwaardes linkedin twitter