Debiteurenbeleid-uitvoering Wapper niet alleen met een rode vlag, ga het gesprek aan met uw debiteuren

Het einde van opnieuw een bewogen jaar is in zicht. Normaal gesproken zijn november en december al maanden waarin we ondernemers adviseren om veel aandacht te besteden aan openstaande facturen. Maar door de blijvende coronaperikelen is het dit jaar éxtra oppassen voor zogeheten rode vlag-momenten bij debiteuren. “Alleen wapperen met een rode vlag heeft geen zin, als een debiteur gewild of ongewild met zijn hoofd in het zand zit”, legt KCF-directeur Martin Kombrink uit. “Ga het gesprek aan.”


Voor veel ondernemers is 2021 weer een uitdagend coronajaar geweest. Door financiële steun van de overheid bleef de schade tot nu toe redelijk beperkt. “De verwachting is alleen dat het aantal faillissementen de komende maanden flink stijgt”, legt Kombrink uit. "Dat is ook niet verwonderlijk.”

Voorkom een sneeuwbaleffect

De overheid schaalde de coronasteun namelijk af. Daarom is het nu voor veel bedrijven opletten geblazen. Helemaal omdat we rond de jaarwisseling sowieso al vaak betalingsvertragingen zien. Openstaande facturen blijven daardoor langer onbetaald dan gewenst. “Door de kerstvakantie liggen veel bedrijven vaak even stil”, aldus Kombrink. “Pas in de tweede of derde week van het nieuwe jaar komt alles pas weer echt op gang bij debiteuren. Dat moet je voor zijn. Want je wilt als bedrijf niet worden meegetrokken in een sneeuwbaleffect. Dat je door niet-betalende debiteuren zelf jouw crediteuren niet kan betalen.”

Het vaststellen van de reden van non-betaling

Hoe u dit voorkomt? Stap 1 is door op voorhand te weten met wie u zakendoet. Ken uw klanten. Toch kan het voorkomen dat klanten, hoe goed u ze ook kent, alsnog facturen niet betalen. “De volgende stap is om vast te stellen wat de reden van non-betaling is”, vertelt Kombrink. “Dat is veel belangrijker dan alleen maar te informeren wannéér iemand betaalt. Stap in de auto en ga het gesprek aan. Leg uit dat u de debiteur wilt helpen. Wat zijn oplossingen? Maak een plan, waarin u afspraken concretiseert en vastlegt.”

Van een rode naar een groene vlag

Want: alleen wapperen met een rode vlag heeft geen zin, als de ondernemer gewild of ongewild zijn hoofd in het zand heeft. “Die komt in een overlevingsstand, waardoor hij zijn scherpte soms ook gewoon kwijt is. Probeer in een gesprek van een rode naar een groene vlag te gaan. Dat mag een tijdje duren, maar dan heb je tenminste afspraken gemaakt. Zo weten jullie beiden waar jullie aan toe zijn. En als je de klant écht helpt, zal hij dat nooit vergeten. Ik ken genoeg mooie verhalen uit de 25 jaar dat ik ondernemer ben. Bedrijven die over en weer goed met elkaar in contact zijn en elkaar niet meteen de duimschroeven aandraaien als de ander het moeilijk heeft.”

Laat schulden niet nog verder oplopen

Zorg wél dat de schulden niet nog verder oplopen. “Wil een debiteur zaken met u blijven doen, in wat voor vorm dan ook? Zorg dan op voorhand dat u het geld dit keer wél krijgt. Wat we vaak zien, is dat bedrijven toch graag met die debiteur willen meedenken. ‘Het zal wel goedkomen’, horen we veel. Maar maak afspraken, concretiseer het. Communiceren is het beste dat je kan doen.”

Hoge verwachtingen van 2022

Ondanks de coronaperikelen kijkt Kombrink met een goed gevoel naar 2022. “Ik geloof dat bedrijven veel hebben geleerd sinds maart 2020. Dat ze creatiever zijn geworden, andere ideeën hebben en breder zijn gaan denken. Ik merk dat ook tijdens de vele gesprekken die ik met ondernemers heb. Ze zijn allemaal bezig met een andere manier van denken. Dat vind ik echt leuk om te zien. We mogen trots zijn op onze ondernemers in Nederland.”

Vraag het onze specialis - KCF Credit Management

Meer weten? Neem contact op met Martin

We gaan veilig en zorgvuldig met uw gegevens om. Meer hierover in onze privacyverklaring »
Een ogenblik geduld…

Blogs Handvatten voor uw dagelijkse praktijk!

Als het om het beschermen en maximaliseren van uw werkkapitaal gaat, delen we graag onze kennis. Met tips, tricks, updates en nieuws geven we u handvatten voor uw dagelijkse creditmanagement-praktijk.

Lees onze blogs

Contact Mogen we u ook meer kennis, tijd en geld bezorgen?

Bezoek: Zwartewaterallee 44-48
8031 DX Zwolle
Plan uw route »
Bel: +31 (0)38 - 385 18 60
Mail: info@kcf.nl
Volg:
>

Nieuwsbrief Ontvang tips, tricks, updates en nieuws

Laat u elk kwartaal informeren over het beschermen en maximaliseren van uw werkkapitaal.

arrow-down arrow-left arrow-right dienst-werkkapitaal-optimalisatie dienst-klantacceptatie dienst-order-to-cash-procesanalyse dienst-service-overeenkomst dienst-debiteurenbeleid-uitvoering dienst-incasso facebook kernwaardes linkedin twitter