Debiteurenbeleid-uitvoering Voorkom uw faillissement: werk aan uw debiteurenbeheer in negen stappen!

Wist u dat veruit het grootste deel van de faillissementen in Nederland ondermaats debiteurenbeheer als oorzaak heeft? U wilt uiteraard niet tot die groep behoren. Daarom geven we u negen tips om uw debiteurenbeheer naar een hoger niveau te tillen.

Wist u dat veruit het grootste deel van de faillissementen in Nederland ondermaats debiteurenbeheer als oorzaak heeft? U wilt uiteraard niet tot die groep behoren. Daarom geven we u negen tips om uw debiteurenbeheer naar een hoger niveau te tillen.


1. Breng uw debiteurenrisico in kaart

Hoe is de verspreiding van uw debiteurenrisico? Is er een grote klant welke zorgt voor een groot deel van uw liquiditeit? Of heeft u dit evenredig verdeelt over meerdere klanten? Dit inzicht is essentieel voor het stroomlijnen van uw debiteurenbeheer. Zeker als u op factuurbasis werkt.

2. Toets uw prospects op kredietwaardigheid

Een goed begin voorkomt leed op het eind. Hou dat in gedachten als u nieuwe klanten wilt toelaten tot uw kring. Toets of uw prospect kredietwaardig is en voorkom dat de mooie praatjes loze beloften blijken.

3. Analyseer uw facturatie-proces

In veel gevallen ontstaan debiteuren als u zelf met uw facturatie in gebreke blijft. Ga dus goed na hoe uitgaande facturen intern behandeld worden. Ontvangen uw klanten uw facturen tijdig, duidelijk en volledig?

4. Schaf facturatie-software aan

Als u met grote regelmaat hoge bedragen factureert, dan is een investering in ondersteunende facturatiesoftware zeker de moeite waard. Dit helpt u om uw facturen en aanmaningen tijdig, duidelijk en volledig naar uw klant te sturen.

5. Weet wat er speelt bij de klant

Een goede relatie en frequent contact met de juiste persoon helpt bij het sneller incasseren van openstaande facturen. Het beïnvloedt de gunfactor, zorgt ervoor dat u vroeg op de hoogte bent van betalingsproblemen en dat u sneller kunt reageren bij het oplossen van problemen.

6. Maak debiteurenbeheer een hoofdtaak

Debiteurenbeheer wordt bij veel bedrijven uitgevoerd door mensen die deze taak niet als hoofdverantwoordelijkheid hebben. Ze doen het er even bij. Als dit ook bij uw bedrijf het geval is, weet u al snel wat er speelt bij uw klant.

7. Zoek medewerkers met de juist competenties

Debiteurenbeheer hoofdtaak maken is een. De uitvoering in handen leggen van capabele mensen twee. U heeft medewerkers nodig met de juiste competenties en sectorkennis om in complexe situaties problemen op te lossen en te voorkomen.

8. Speel in op betaaltermijnen

Om te zorgen dat uw facturen op tijd betaald worden, is het raadzaam om voor het verstrijken van de betalingstermijn al te controleren of de facturen goedgekeurd en gepland zijn voor betaling. Bij eventuele problemen kunt u dan vroegtijdig een oplossing zoeken.

9. Hecht belang aan klachtenbeheer

Als uw bedrijf klachten professioneel behandelt, voelt uw klant zich serieus genomen. Dit lost niet alleen betalingsproblemen sneller op, maar verhoogt ook de klanttevredenheid.

Het resultaat?

Als uw werkt aan deze negen stappen zal het bedrag dat bij uw debiteur nog openstaat sneller op uw rekening staan. Dit zorgt ervoor dat u over meer liquide middelen beschikt. Daarmee kunt u uw rekeningen weer makkelijker betalen. Dat verdrijft niet alleen faillissementsgevaar. Het geeft ook nog eens ruimte om de ambities die u met uw onderneming heeft te financieren.

Schakel KCF in

KCF helpt u graag om een consistent debiteurenbeleid voor u op te stellen en waar nodig voor u uit te voeren.Nieuwsgierig naar onze werkwijze? Neem vrijblijvend contact met ons op.

Meer info?

Ga naar debiteurenbeleid-uitvoering.

Meer over debiteurenbeleid-uitvoering?
Vraag het onze specialis - KCF Credit Management

Meer weten? Neem contact op met Martin

We gaan veilig en zorgvuldig met uw gegevens om. Meer hierover in onze privacyverklaring »
Een ogenblik geduld…

Blogs Handvatten voor uw dagelijkse praktijk!

Als het om het beschermen en maximaliseren van uw werkkapitaal gaat, delen we graag onze kennis. Met tips, tricks, updates en nieuws geven we u handvatten voor uw dagelijkse creditmanagement-praktijk.

Lees onze blogs

Contact Mogen we u ook meer kennis, tijd en geld bezorgen?

Bezoek:
Aagje Dekenstraat 53
8023 BZ Zwolle
Bel: +31 (0)38 - 385 18 60
Mail: info@kcf.nl
Volg:
>

Nieuwsbrief Ontvang tips, tricks, updates en nieuws

Laat u elk kwartaal informeren over het beschermen en maximaliseren van uw werkkapitaal.

arrow-down arrow-left arrow-right dienst-werkkapitaal-optimalisatie dienst-klantacceptatie dienst-order-to-cash-procesanalyse dienst-service-overeenkomst dienst-debiteurenbeleid-uitvoering dienst-incasso facebook kernwaardes linkedin twitter