Accepteren van klanten Wij screenen of de mooie praatjes van uw prospect geen loze beloftes zijn!

Als ondernemer streeft u een zo hoog mogelijke omzet na. Maar het doel om te verkopen, mag niet verblindend werken. Want stel nou dat een of meerdere klanten een factuur van 10.000 euro niet betalen? Bij een marge van 5% moet u dan al 200.000 euro extra omzet draaien ter compensatie. En daar stopt het niet, want het opvolgen van debiteuren vraagt ook tijd en dus geld… Vermijdt zulke issues door ons in te schakelen bij uw klantacceptatie. Wij ontwikkelen er beleid voor en screenen of de mooie praatjes van uw prospect geen loze beloftes zijn.

Stap 1: We inventariseren uw huidige beleid

Wij inventariseren wat uw bedrijf nu doet om de kredietwaardigheid van klanten te onderzoeken. Accepteert u klanten zonder beperkingen, onder bepaalde voorwaarden of helemaal niet? En als er op een of andere manier twijfels rijzen, wat doet u dan om uw risico’s zoveel mogelijk te beperken? Zeker stellen wie uw nieuwe klant precies is en wat er allemaal achter zijn of haar bedrijf zit; het is een enorm ingewikkeld proces... Uw financieel georiënteerde afdeling opereert het liefst risicomijdend. Terwijl de commerciële afdeling van uw bedrijf targetgericht werkt en graag iedere mogelijke deal sluit.

Stap 2: We stellen een nieuw klantacceptatieplan op

Op basis van de bevindingen brengen we uniformiteit aan in uw klantacceptatie met een beleidsplan. De mogelijkheden hoe met nieuwe klanten om te gaan, zijn zeer uiteenlopend. Maar we kiezen altijd voor de aanpak die alle relevante interne en externe informatie bevat, die het best bij uw bedrijfsdoelstellingen past en die er ook voor zorgt dat afdelingsdoelstellingen op elkaar worden afgestemd. Zo kunnen de financiële en commerciële afdeling wel uniforme en breed gedragen beslissingen nemen. Omdat het beleid is vastgelegd en niemand meer buiten die kaders kan treden. Ook richting nieuwe klanten brengt dit voordeel met zich mee. Die krijgt een helder beeld van uw professionele aanpak, die gericht is op een duurzame relatie.

Stap 3: We gaan uw klanten screenen

Het opgestelde beleid kunt u uiteraard zelf uitvoeren. Maar wij beseffen dat het veel werk is om bij elke offerte steeds weer een nieuwe kredietrapportage te maken. Daarom kunt u klantacceptatie ook (deels) aan ons uitbesteden. Hoe dan ook, voor u een klant accepteert, zijn de volgende punten dan wel door uzelf of door ons gecheckt:

  • Kredietadvies
    Kan uw gesprekspartner op korte termijn betalen?
  • Betalingsgedrag en -score
    Komt het bedrijf in kwestie betalingsafspraken na? Een onderneming kan zwak scoren op vlak van kredietwaardigheid, maar wel een correcte betaler zijn. En omgekeerd.
  • Bedrijfsleiding
    Is de eigenaar in andere bedrijven actief of al eens failliet geweest?
  • Officiële gegevens
    Wat is het correcte ondernemingsnummer, de maatschappelijke zetel en benaming, de rechtsvorm en de btw-plicht, etc.
  • Historiek
    Was de firma ooit elders gevestigd? Had ze een andere naam? En, is het maatschappelijke kapitaal gewijzigd
  • Oprichters
    Wie zijn de oprichters en hoe zijn de aandelen verdeeld?
  • Ondernemingsactiviteit
    Wat zijn de producten en diensten die uw klant levert. We onderzoeken het op basis van verschillende bronnen.
  • Vestigingen
    Is het bedrijf op één plaats actief of heeft het meerdere vestigingen?
  • Financiële positie
    Wat is de kapitaalstructuur en liquiditeitspositie?

Stap 4: We blijven uw klanten monitoren

Op het moment van de analyse kan een klant positief of negatief beoordeeld worden. Maar elk bedrijf evolueert. Ten goede of ten kwade. Is die nieuwe zaakvoerder recent misschien failliet gegaan met een ander bedrijf? Dat betekent opletten! Of staat hij juist aan het hoofd van andere bloeiende bedrijven? Dan biedt het kansen om bij andere bedrijven binnen te komen! Wij kunnen klanten permanent monitoren en analyseren of u daarbij helpen, zodat u kansen optimaal kunt benutten en risico’s minimaliseert.

"Voor de zakelijke markt willen we ons klantacceptatiebeleid aanscherpen"

Guido Wullems, financieel manager Breman Service Weert

Lees de volledige referentie
Vraag het onze specialis - KCF Credit Management

Meer weten? Neem contact op met Martin

Binnen KCF is Martin Kombrink uw eerste aanspreekpunt. Hij staat voor u klaar als u meer wilt weten over klantacceptatie en brengt u graag in contact met onze specialisten.

We gaan veilig en zorgvuldig met uw gegevens om. Meer hierover in onze privacyverklaring »
Een ogenblik geduld…

Analyseren van order to cash-proces Wij lichten alle geldstromen binnen uw bedrijf door!

We helpen om uw bedrijf maximaal financieel voordeel te laten behalen. Omdat we alle processen rond uw geldstromen analyseren en met optimalisatievoorstellen komen om deze efficiënter en doelgerichter voor uw bedrijf te laten werken. Kortere doorlooptijden, procesdigitalisering, teamontwikkeling, hogere productiviteit, lagere kosten. Het kunnen allemaal resultaten zijn van een hoogwaardig creditmanagement-beleid, dat zich door procesoptimalisatie zowel in voor- als tegenspoed uitbetaald.

Werkkapitaal-optimalisatie - Service overeenkomst

Blogs Handvatten voor uw dagelijkse praktijk!

Als het om het beschermen en maximaliseren van uw werkkapitaal gaat, delen we graag onze kennis. Met tips, tricks, updates en nieuws geven we u handvatten voor uw dagelijkse creditmanagement-praktijk.

Lees onze blogs

Contact Mogen we u ook meer kennis, tijd en geld bezorgen?

Bezoek:
Aagje Dekenstraat 53
8023 BZ Zwolle
Bel: +31 (0)38 - 385 18 60
Mail: info@kcf.nl
Volg:
>

Nieuwsbrief Ontvang tips, tricks, updates en nieuws

Laat u elk kwartaal informeren over het beschermen en maximaliseren van uw werkkapitaal.

arrow-down arrow-left arrow-right dienst-werkkapitaal-optimalisatie dienst-klantacceptatie dienst-order-to-cash-procesanalyse dienst-service-overeenkomst dienst-debiteurenbeleid-uitvoering dienst-incasso facebook kernwaardes linkedin twitter