Klantacceptatie Zo voorkomt u discussie tussen commercie en financiën over nieuwe klanten

De vlag gaat uit op de commerciële afdeling. Na maandenlang lobbyen en fijn slijpen is die gewilde grote klant eindelijk binnen! Maar al snel hangt de vlag weer halfstok… De financiële afdeling trapt op de rem. Er zijn twijfels of de mooie praatjes van de prospect wel te vertrouwen zijn. Komt deze situatie u bekend voor? Dan is het opstellen van beleid rond klantacceptatie en -monitoring dé oplossing.


Hierdoor ontstaat uw discussie

Dat er discussie ontstaat, is niet meer dan logisch. Uw financieel georiënteerde afdeling is van nature risicomijdend. Terwijl uw commerciële tak targetgericht werkt en het liefst iedere deal sluit die er te maken is. Het verschil in uitgangspunt wordt vaak nog eens vergroot, omdat afdelingsdoelstellingen niet op elkaar afgestemd zijn. Want als sales een flinke omzetgroei nastreeft en administratie de gemiddelde betaaltermijnen van debiteuren wil terugdringen, dan matcht dat totaal niet met elkaar.

Hierdoor voorkomt u discussie

Laat uw klantacceptatie niet langer plaatsvinden op basis van onderbuikgevoel, maar op basis van een organisatie breed beslissingsmodel. Volgens beleid dat zorgvuldig afgestemd is met bedrijfs- en afdelingsdoelstellingen. Monitor zaken als financiële gezondheid, betaalgedrag en historie van het bedrijf en de leidinggevenden van uw nieuwe prospects. Als dergelijk onderzoek vastligt rond het aanvaarden van nieuwe klanten, kan niemand meer van de kaders afwijken en volgen er unanieme beslissingen.

Hierdoor ontstaat er nieuwe discussie

Is iedereen het eindelijk eens om klantacceptatie-beleid op te stellen, ontstaat er weer discussie… Logisch, want de verkoop gedreven directeur is geneigd veel grotere risico’s te nemen dan de financieel georiënteerde directeur. En de praktijk wijst uit dat commerciële argumenten het vaak winnen van de financiële. Dit leidt tot negatieve energie en onduidelijkheid binnen uw bedrijf. Dat is het moment waarop KCF graag helpt.

KCF beëindigt de discussie definitief

We zijn in staat om het gehele proces rond klantacceptatie in samenspraak met u uit te werken. Onafhankelijk, met bewustwording over het belang van het afstemmen van afdelingsdoelstellingen en in het belang van uw klant. Want die krijgt meteen een duidelijk beeld van uw professionele aanpak om duurzame relaties na te streven.

Schakel KCF in

Nieuwsgierig naar onze werkwijze? Neem vrijblijvend contact met ons op.

Meer over klantacceptatie?
Vraag het onze specialis - KCF Credit Management

Meer weten? Neem contact op met Martin

We gaan veilig en zorgvuldig met uw gegevens om. Meer hierover in onze privacyverklaring »
Een ogenblik geduld…

Blogs Handvatten voor uw dagelijkse praktijk!

Als het om het beschermen en maximaliseren van uw werkkapitaal gaat, delen we graag onze kennis. Met tips, tricks, updates en nieuws geven we u handvatten voor uw dagelijkse creditmanagement-praktijk.

Lees onze blogs

Contact Mogen we u ook meer kennis, tijd en geld bezorgen?

Bezoek:
Aagje Dekenstraat 53
8023 BZ Zwolle
Bel: +31 (0)38 - 385 18 60
Mail: info@kcf.nl
Volg:
>

Nieuwsbrief Ontvang tips, tricks, updates en nieuws

Laat u elk kwartaal informeren over het beschermen en maximaliseren van uw werkkapitaal.

arrow-down arrow-left arrow-right dienst-werkkapitaal-optimalisatie dienst-klantacceptatie dienst-order-to-cash-procesanalyse dienst-service-overeenkomst dienst-debiteurenbeleid-uitvoering dienst-incasso facebook kernwaardes linkedin twitter