Optimaliseren van werkkapitaal Wij vinden geld dat verstoppertje voor u speelt!

Werkkapitaal. U heeft het nodig om dagelijks aan uw financiële verplichtingen te voldoen: leveranciers betalen, salarissen uitkeren, onderhoud verrichten, voorraden aanvullen, etc. Maar tegelijkertijd wilt u er ook niet teveel van in kas hebben, want dan kost het geld. U ontvangt er immers geen rente over en kan het ook niet investeren. Daarom zoekt u de juiste balans. Wij helpen u daar graag bij. Door de juiste hoeveelheid geld te vinden in zaken die verstoppertje voor u spelen: teveel voorraad, slecht betalende debiteuren en het niet op orde hebben van crediteuren.

Stap 1: We bieden u inzicht in uw cash conversion circle

We zorgen voor een duidelijk beeld van de inkomstenstroom die u in de (nabije) toekomst kunt verwachten. En voor helderheid waar het geld in uw bedrijf momenteel ‘vast’ blijft zitten. Daarbij richten we ons op de drie belangrijkste pijlers om uw werkkapitaal te optimaliseren: het zo laag mogelijk houden van voorraden, het verkorten van de betaaltermijnen van debiteuren en betere betaalafspraken met crediteuren. Zo bieden we u inzicht in uw cash conversion circle. Hoeveel tijd heeft uw bedrijf nodig om diensten, aangekochte of geproduceerde goederen om te zetten in cash? Met andere woorden, de cash conversion circle is de periode tussen de inzet van uren, aankoop van grondstoffen en de betaling van de factuur door de klant.

Stap 2: We helpen uw voorraad af te stemmen op de markt

De financiële impact van uw voorraadbeheer valt niet te onderschatten. Te weinig voorraad is geen optie, want dan moet u ‘nee’ verkopen. Maar teveel voorraad kost geld en levert ook niets op. Want hoe langer uw artikelen op voorraad liggen, hoe langer het duurt voordat uw bedrijf er geld voor ontvangt. En daar zit risico in. Uw voorraad kan bijvoorbeeld trendgevoelig zijn en uit de mode raken. Wij helpen u het ideale voorraadniveau te vinden. Door deze aan te laten sluiten op de behoefte van de markt waarin u zich beweegt. Daarbij is onderscheid maken tussen omloopsnelheid of marge ook van belang. Zo blokkeert het uw werkkapitaal niet.

Stap 3: We stellen beleid op om debiteuren op tijd te laten betalen

Door beleid voor u op te stellen om uw debiteuren op tijd te laten betalen, komt er sneller geld binnen. Wij helpen u om dit op verschillende manieren te doen. Door het screenen van (potentiële) klanten, door hun betaalgedrag en hun kredietwaardigheid te analyseren en door hun financiële ontwikkeling te monitoren. Maar ook door kritisch te kijken naar het factureringsproces van uw bedrijf. Zijn de verstuurde facturen duidelijk? Worden deze snel genoeg verstuurd? En, hoe doeltreffend is het debiteurenbeheerbeleid? Lang op uw geld wachten, is een aanslag op uw werkkapitaal. U moet immers langer voorfinancieren en ook nog eens btw afdragen.

Stap 4: We maken uw organisatie bewust van afstemmingsproblemen

Is er een goede communicatie tussen uw verkoop- en administratie-afdeling? Salesmanagers sluiten verkoopcontracten af. Maar wanneer het geld niet binnenkomt, moet iemand van de administratie aan het werk. In veel gevallen vindt er op die manier ruis plaats binnen organisaties. Door naast financiële medewerkers ook de commerciële mensen bewust te maken van het belang van de juiste betaaltermijnen, ontstaat er een gezamenlijke verantwoordelijkheid. En hoe zit het met de afstemming tussen inkoop en verkoop op het gebied van de betaalcyclus op uw administratie? Betalen zij ingekochte goederen direct, terwijl deze pas twee weken later geleverd worden en wellicht vier weken na levering pas betaald worden? Zo kan de betaalcyclus zomaar oplopen tot zes weken. Een voorbeeld van een oplossing is in zo’n geval om klanten de helft van het factuurbedrag alvast vooruit te betalen.

Stap 5: We laten u optimaal omgaan met uw crediteuren

Met het oog op de betaalcyclus kan het ook zin hebben om te onderhandelen met leveranciers over een langere betalingstermijn. Zo houdt uw bedrijf geld langer bij zich, waardoor het werkkapitaal toeneemt. Ook een lagere inkoopprijs, kortingen en/of leverancierskrediet kan voordelen opleveren voor het werkkapitaal. Maar nauwe afstemming tussen deze zaken is belangrijk. Want door het ene gat met het andere te vullen, kan uw bedrijf in een neerwaartse spiraal terecht komen. Wij helpen u om optimaal om te gaan met uw crediteuren en bewaken dit proces voor u.

"KCF loste ons werkkapitaal-probleem op"

Leon Verhoeff, financieel manager Werckpost

Lees de volledige referentie
Vraag het onze specialis - KCF Credit Management

Meer weten? Neem contact op met Martin

Binnen KCF is Martin Kombrink uw eerste aanspreekpunt. Hij staat voor u klaar als u meer wilt weten over werkkapitaal-optimalisatie en brengt u graag in contact met onze specialisten.

We gaan veilig en zorgvuldig met uw gegevens om. Meer hierover in onze privacyverklaring »
Een ogenblik geduld…

Service-overeenkomst Een APK voor uw creditmanagement

Sterk creditmanagementbeleid is cruciaal. Daarom nemen we u met een service-overeenkomst bij de hand in het beschermen en maximaliseren van werkkapitaal. Door een helpdesk te zijn en waar nodig onderhouds- en reparatiewerkzaamheden uit te voeren aan bestaand beleid. Onze overeenkomst bestaat uit:

  • Een jaarlijks adviesgesprek
  • Toegang tot ons seminar
  • Telefonisch advies bij debiteurenbeheer
  • Behandeling van 5 incassodossiers
Werkkapitaal-optimalisatie - Service overeenkomst

Blogs Handvatten voor uw dagelijkse praktijk!

Als het om het beschermen en maximaliseren van uw werkkapitaal gaat, delen we graag onze kennis. Met tips, tricks, updates en nieuws geven we u handvatten voor uw dagelijkse creditmanagement-praktijk.

Lees onze blogs

Contact Mogen we u ook meer kennis, tijd en geld bezorgen?

Bezoek:
Aagje Dekenstraat 53
8023 BZ Zwolle
Bel: +31 (0)38 - 385 18 60
Mail: info@kcf.nl
Volg:
>

Nieuwsbrief Ontvang tips, tricks, updates en nieuws

Laat u elk kwartaal informeren over het beschermen en maximaliseren van uw werkkapitaal.

arrow-down arrow-left arrow-right dienst-werkkapitaal-optimalisatie dienst-klantacceptatie dienst-order-to-cash-procesanalyse dienst-service-overeenkomst dienst-debiteurenbeleid-uitvoering dienst-incasso facebook kernwaardes linkedin twitter