Incasso "De vreemde, maar vriendelijke ogen van KCF dwingen"

Kleding, schoonmaakmateriaal, gereedschap, hogedruksystemen en artikelen voor de visindustrie en maritieme branche. U vindt het bij Bakker Bedrijfsartikelen. Nadat de groothandel het aantal klanten dat niet betaalde, zag oplopen naar 40% was de maat vol voor directeur Gerrit Meun. Hij belde ons om incassotrajecten op te starten.

Ik was het zat om achter mijn centen aan te bellen

“Als toeleveringsbedrijf beschikken wij over een groot klantenbestand van zo’n 300 bedrijven. Dat er dan een factuur een keer niet betaald wordt, dat kan. Maar toen we op een gegeven moment liefst 40% van onze facturen niet betaald kregen, begon ik me wel zorgen te maken. Zelf besteedde ik er een middag per week aan om achter mijn centen aan te bellen. Maar dat ging me steeds meer tegenstaan.”

Onze branche vraagt om specifieke kennis

“Voor een zakelijke relatie van me was KCF al actief. En zij waren heel positief over het incassobeleid van KCF. Dat gaf op voorhand een goed gevoel. Wij zijn actief in de visserij en hebben ook te maken met schepen die onder een buitenlandse vlag varen. Dat vraagt om een heel specifiek incassotraject en een partij die daarin mee kan denken. Al tijdens het eerste gesprek merkte ik dat KCF daar sterk in was.”

De spanning van het uit handen geven, was snel weg

“Met hun incasso-aanpak had KCF al snel succes. Vreemde ogen dwingen dan toch. Terwijl ze eerst nog heel lang vriendelijk blijven tegen onze klanten. Dat is prettig, want er met de botte bijl inhakken zou ons op lange termijn geen steek verder helpen. De spanning van het uit handen geven, was ook al snel weg. Ik merkte dat klanten heel goed op KCF reageerden.”

KCF achterhaalde hoe we incasso’s konden voorkomen

“Maar wat me nog het meest aansprak, was dat ze verder keken dan hun incassotaak. Ze verdiepten zich echt in onze bedrijfsvoering om te achterhalen hoe we incasso’s in de toekomst konden voorkomen. In ons debiteurenbeleid zat de crux. Toen ze dat aangaven, mochten ze van mij een plan maken ter verbetering. In dat plan namen ze mijn mening nadrukkelijk mee.”

KCF ons debiteurenbeleid laten uitvoeren, was een topkeuze

“Na 40 dagen een eerste brief, na 50 dagen een tweede en daarna een belletje. Op die aanpak kwamen we uit. En op de vaststelling dat KCF ons debiteurenbeleid het beste kon overnemen. Dat is een van de beste keuzes die ik ooit heb gemaakt. Dankzij KCF zitten we nu op een percentage van 10% aan onbetaalde rekeningen. Een ongekende verbetering! En natuurlijk ook een flinke kostenbesparing, want incasso’s zijn bijna overbodig.”

We beschikken over meer werkkapitaal

“Maar ik ervaar nog meer voordelen. Ik ben geen middag meer kwijt aan vervelend werk. Die tijd kan ik nu besteden aan de groei van het bedrijf. En we beschikken over meer werkkapitaal, wat onze voorraadpositie enorm ten goede komt. Ons streven is: nooit misgrijpen. Dat kunnen we nu waarmaken.”

KCF werkt prettig met korte lijnen en een aanspreekpunt

“Mijn ervaring met KCF is dan ook heel positief. Ze luisteren goed naar je, willen echt iets voor je betekenen en doen dat uiteindelijk ook echt. En als kleine organisatie gebruiken ze hun kracht: korte lijntjes en een vast aanspreekpunt. Dat werkt heel prettig.”

Meer referenties

‘Voor een vast bedrag per maand regelt KCF alles’ ‘Voor een vast bedrag per maand regelt KCF alles’

‘Voor een vast bedrag per maand regelt KCF alles’

Lees meer

Contact Mogen we u ook meer kennis, tijd en geld bezorgen?

Bezoek:
Aagje Dekenstraat 53
8023 BZ Zwolle
Bel: +31 (0)38 - 385 18 60
Mail: info@kcf.nl
Volg:
>

Nieuwsbrief Ontvang tips, tricks, updates en nieuws

Laat u elk kwartaal informeren over het beschermen en maximaliseren van uw werkkapitaal.

arrow-down arrow-left arrow-right dienst-werkkapitaal-optimalisatie dienst-klantacceptatie dienst-order-to-cash-procesanalyse dienst-service-overeenkomst dienst-debiteurenbeleid-uitvoering dienst-incasso facebook kernwaardes linkedin twitter